Tip Blogging : Apakah Google Panda & Google Penguin?


Google Penguin Google Panda
Google adalah pemimpin dan perintis dalam carian di internet. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Google mendapati ia telah mengawal kepentingan 2/3 di dunia dan terus untuk memaksimumkan kepintaran dari enjin carian internet, sebagai contoh, hanya beberapa bulan Google mengemaskini algoritma Google Panda, kemudian selepas 3 bulan dan kembali dengan 'update' yang bernama Google Penguin. Google Panda cukup ditakuti oleh webmaster dan blogger, dan ditambah lagi dengan 'update' Google Penguin sekitar akhir April 2012. Banyak laman web terdedah kepada kesan update Google Panda dan Google Penguin ini.


Apa ada tentang Panda dan Penguin? Mengapa ada google Panda dan Penguin? Dan bagaimana mereka bekerja sehingga kesan yang besar terhadap SERP (search engine result page)? Di sini saya akan terangkan sedikit apa itu Google Panda dan Google Penguin, yang diekstrak daripada pelbagai sumber. Mungkin bagi sesetengah blogger 'newbie' masih keliru, itulah sebabnya kita mesti menyedari istilah ini.

Google Panda dan Google melancarkan Google Penguin dengan matlamat dalam usaha mengoptimumkan enjin carian mereka. Kerana banyak pengguna membuat aduan ke google search, mengapa mereka mencari sebarang artikel yang khusus yang muncul pada halaman pertama hanya spam laman web yang tidak memaparkan artikel yang diingini. Banyak laman web yang mengeksploitasi kelemahan carian google yang mereka gunakan Black Hat SEO, iaitu teknik untuk mengoptimakan laman web. Ini adalah sebabnya di mana google sentiasa mengemaskini algoritma teknik carian enjin termasuk Panda dan Penguin yang mengambil masa hanya kira-kira 3 bulan.

Mengenai Google Panda

Google Panda adalah algoritma carian  enjin Google terbaru menjelang tahun 2010-an atau awal 2011, selepas melakukan update algoritma carian Google dipanggil "Google Kafein". Punca Google Panda di update ke Google Kafein adalah disebabkan ia tidak menyediakan hasil carian (search google) yang terbaik untuk laman web yang menjalankan kedudukan SERP utama, demikian pada awal tahun 2011 Google mengemaskini algoritma enjin carian dengan hasrat keputusan boleh menjadi lebih baik. Kira-kira 12% daripada laman besar di dunia telah dipengaruhi oleh Google Panda. Banyak laman-laman ini tersingkir dari halaman pertama carian google. Dalam tempoh itu, Google terus meningkatkan prestasi Panda 12 kali hingga 20 April 2012. Posting anda yang mungkin berada di halaman pertama telah hilang tetapi telah disenaraikan ke halaman yang ke belakang boleh dipengaruhi oleh Google Panda.

Mengenai Google Penguin

Google Penguin adalah kesinambungan update Google Panda. Mula diperkenalkan pada 24 April 2012. Sekali lagi, ia bertujuan untuk menghukum laman spam. Setakat ini, ia telah menjejaskan kira-kira 3% laman web di seluruh dunia. Sebelum dilancarkan, pihak Google memaklumkan;

"Dalam beberapa hari lagi, kita sedang melancarkan perubahan algoritma penting yang disasarkan kepada web spam. Perubahan akan  Mengurangkan Kedudukan (Deacrease Ranking) untuk laman web yang kami percaya melanggar garis panduan kualiti Google yang sedia ada. Kami sentiasa mensasarkan web spam pada Kedudukan (Ranking) kami, dan algoritma ini mewakili satu lagi peningkatan dalam usaha kami untuk mengurangkan spam web dan menggalakkan kandungan berkualiti tinggi. Walaupun kita tidak boleh mendedahkan isyarat tertentu, kerana kita tidak mahu memberi orang satu cara untuk permainkan hasil carian kami dan memburukkan pengalaman untuk pengguna, nasihat kani untuk webmaster adalah untuk memberi tumpuan kepada mewujudkan laman berkualiti tinggi yang mewujudkan pengalaman pengguna yang baik dan menggunakan kaedah White Hat SEO, dan bukannya terlibat dalam taktik spam web yang agresif."

Dengan beberapa kemas kini algoritma google, ia telah menyebabkan banyak laman web yang telah direndahkan ranking di Google Search,  mengurangkan trafik dan menyebabkan trafik yang lebih rendah, dan mengurangkan juga 'PageRank' laman web / blog. Namun laman web yang benar-benar membentangkan kandungan kualiti asal dan baik telah mendapat manfaat daripada algoritma google.

Bagaimana Google Panda berfungsi?

Google Panda menekankan atau menjangka ladang kandungan (content farm) kini menimbangkan beberapa keburukan dan faedah kepada blogger yang meletakkan web kandungan ladang (content farm) sahaja.

Apakah Ladang Kandungan (Content Farm)?

Menurut terjemahan Wikipedia: Ladang kandungan (content farm) adalah kandungan atau artikel di laman web dengan penulisan dilakukan oleh penulis bebas (freelance writer) untuk menghasilkan kandungan yang memenuhi algoritma carian (enjin carian secara automatik) dengan tujuan untuk menjana pendapatan melalui iklan paparan yang menarik minat pembaca.

Apakah Akibatnya Jika Google Tahu Web/Blog Menggunakan Ladang Kandungan?

Kes Ringan: Google akan menurunkan ranking blog yang telah dikesan menggunakan ladang kandungan supaya web/blog tersebut  akan sukar untuk mendapatkan kedudukan utama dalam enjin carian google.

Kes Berat: Google mungkin menurunkan laman web/blog secara drastik atau tidak lagi didapati di Google Search Engine.

Diharap dengan sedikit penjelasan apa yang dimaksudkan dengan Google Panda dan Google Penguin, kesan dan pengaruhnya di web dan blog seperti yang berpotensi terjejas dengan algoritma Google terbaru, dapat membantu anda. 

Artikel ini diterjamah dari artikel asal What is Google Panda and Google Penguin and How It Works? dari Laman Web http://downloadeverythings.blogspot.com semoga ia memberi manfaat kepada pembaca dan penyokong SuperBlogger.
Share on Google Plus

About mdzulsidek

Dilahirkan pada tahun 80 dan membesar pada era 90'an di Kuantan, Pahang. Masih menetap di Kuantan dengan pasangan hidup dan bersama dua cahayamata yang comel. Tidak mengimpikan apa-apa dalam berblog, sekadar berkongsi apa yang dirasakan menarik dan berguna, serta memanfaatkan ilmu yang ada hasil dari pengorbanan emak dan ayah. Selain cuba menyebarkan ilmu dan pegetahuan yang bermanfaat, moga menjadi bekal yang baik di sana nanti dan turut memanfaatkan pemegang saham utama diri ini...arwah emak dan ayah.
    Blogger Comment

0 komen:

Catat Ulasan